Digitális tanrend: módszertani megújulás

A koronavírus-járvány második hulláma 2020. november 11. óta tart. Tagintézményünkben is áttértünk a részben digitális oktatásra Azoknak a diákoknak, akiknek otthon valamilyen okból nem megoldható az online oktatásba való bekapcsolódása, továbbra is biztosítjuk a kollégiumban való bent tartózkodást.

A nevelőtanárok a középiskolai pedagógusokhoz hasonlóan áttértek a diákokkal való online kapcsolattartásra, tanulás segítésre. A csaknem egyéves tapasztalataink röviden: 2020. március 14-ére virradó éjszakán, amikor a Fészbukon néhány óra alatt szinte a semmiből több mint tízezres csoport verődött össze egymás támogatására - hogy akkor most merre induljunk? - megismertünk új embereket, akiket a kényszerűség hozott össze. Sok mindent megoszthattunk egymással, és nagyon pozitív volt, hogy informatikusok, programozók töltötték fel, bocsátották rendelkezésre ingyenesen, a különböző szoftvereiket. Sok olyan felület nyílt meg előttünk, amely addig fizetős volt. Például elektronikus könyvtárak, múzeumi részlegek, TV-s archívumok, stb. Ezt az időszakot kihasználva lehetett tananyagot gyűjtögetni… Érzékelhetően fejlődött a tanulók infokommunikációs (IKT) tudása, természetesen a mi IKT-s tudásunk is jelentősen bővült. Korábban nem használtunk Google tantermet, Meet-et, Zoom-ot, Redmentát és különböző programokat, melyek segítségével többek között kérdőíveket, teszteket, keresztrejtvényeket készíthetünk a foglalkozásaink színesítésére.

Kollégáim elmondták: kollégiumi nevelőtanárként a digitális kapcsolattartás egyik előnye, hogy az egyéni törődés során a kapcsolat tartására több figyelem irányul, koncentráltabbá válik ez az idő. A beszélgetés során a tanuló hangulata, állapota, belső gondolatai jobban érvényesülnek, mert a kollégiumi csapathoz való tartozás hangulata nem viszi el más irányba, így a tanuló valóban önmagát adja. A rugalmas és egyéni kapcsolattartás lehetősége, a tehetséggondozás, -fejlesztés korlátlanabb időtartamban való megvalósítása, differenciálási lehetősége, módszertanban a tanulók által egyre jobban elfogadott. Az igényelt online felületek alkalmazása, tesztek készítése megnövekedett, ami a tanári módszertani fejlődést inspirálja. Egyértelműen kimondható, hogy módszertanilag erősödtünk, megújultunk. Kollégiumpedagógusként, talán az egyik legpozitívabb élmény az volt, hogy ha virtuálisan is, de megvalósult egyfajta családlátogatás. Jó volt bepillantást nyerni a tanulók lakókörnyezetébe, otthoni körülményeikbe.

Bekkerné Matécsik Rózsa