Beszámoló a szlovéniai tanulmányi kirándulásról

 2015. július 20 – 25.

A Szolnok Városi Kollégium az AJTP-ban résztvevő tanulói számára a 2014/15. tanévben is lehetőséget biztosított egy nyári tanulmányúton való részvételre. A program - melyen jól felkészült idegenvezető kalauzolta a csapatot - a következő volt:

1. nap: Szolnok – Nagykanizsa – Lendva – Ptuj – Szlovénia

Kora reggeli indulás után a déli órákban érkeztünk Lendvára. Itt felkerestük a magyar emlékeket, Szt. István szobrát és a magyar iskolát. Beszélgettünk a helyi magyar kulturális közösség vezetőjével a művelődési házukban. Nagyon érdekes és tanulságos volt a külhoni magyarság életébe, szokásaiba, problémáiba való bepillantás. Ezt követően Ptujba, az egyik legrégebbi szlovén városba buszoztunk. A hangulatos Dráva-parti város római kori emlékei közül az Orfeus-oszlop a legszebb. Érdekes volt még a Szt. György-templom, a Városi-torony és a Fő utca. Az élmény a történelmi tanulmányok erősítésére szolgált.

 2. nap: Bohinj - Bled –– Skofja Loka

Ezen a napon először Bohinjba mentünk. A Bohinji-tó látványa varázslatos, megkapó a magas hegyek és a türkizkék tó harmóniája. Érintetlen természet, pompás erdők, meredek hegyek övezik a tavat. Felkapaszkodtunk egy csodálatos vízeséshez, amely fizikai erőpróba elé állította a tanulókat, de a látvány mindenkit kárpótolt a fáradtságos út után. A természet szeretetére, óvására, szépségeinek értékelésére kívánjuk nevelni tanulóinkat egy-egy ilyen élmény átélése során is. Ezután továbbutaztunk a Bledi-tóhoz. Megcsodáltuk a híres monarchiabeli üdülővárost és a tóparton található szép parkot. Ezt követően a helyi csónakok, a pletnák a tó közepén lévő kegytemplomhoz szállítottak bennünket. Majd felmentünk a tó partján, a hegytetőn álló csodálatos bledi várba, amely elhelyezkedésével, látnivalóival felejthetetlen látvány. Délután Szlovénia legrégebbi városát, Skofja Lokat kerestük fel, amely már a XIII. sz-ban városi rangot kapott. Gyalogos sétánk során láthatjuk a XVI. sz-i magtár épületét, majd a főteret, melyet csupa műemlékház szegélyez. Az ódon hangulatú épületek sora a gótikus Szent Jakab-templommal zárul. Ezután értük el Közép-Európa egyik legrégibb kőhídját, a Kapucinus-hidat. Ez a délután is a történelmi ismeretek bővítésére szolgált.

 3. nap: Ljubljana - Postojna – Predjama

Reggel Ljubjanaba indultunk, ahol csoportos városnézés során ismerkedtek a tanulók a hangulatos, barátságos, szinte kisvárosi hangulatú fővárossal. Az egyetem reprezentatív épülete a szlovén történelemnek is fontos helyszíne volt. A Ferences templom barokk stílusú XVII. sz-i épületének megtekintése után átmentünk a Hármas hídon az Óvárosba. Szépen felújított főutcája mindenki tetszését elnyerte. Rövid szabad program során a tanulók - kis csoportokban közlekedve - a tájékozódó képességüket is fejleszthették. Ezután a postojnai-barlangrendszerhez utaztunk. Ez nemcsak Szlovénia több mint 7000 barlangjának része, hanem Európa egyik leglátogatottabb barlangja is. A földalatti „csoda” egymáshoz kapcsolódó termekkel, cseppkövekkel kápráztatott el bennünket. A fantasztikus túra időtartama kb. 1,5 óra volt a 12 fokos barlangban, ahol a tanulók földrajzi, geológiai, ásványtani ismereteiket bővíthették a kiváló idegenvezetés segítségével. Különleges élmény volt a csodálatos akusztikájú hangversenyteremben egy másik magyar csoporttal közösen elénekelni egy szép magyar népdalt. Ezt követően elmentünk egy hangulatos várba. A Predjama vár egy páratlanul szép és sziklába ágyazott monumentális épület. A várban középkori berendezési tárgyak és múzeum található, amelyen helyi idegenvezetés segítségével ismertünk meg.

 

4. nap: Gorizia– Trieszt

Reggel az I. világháborús emlékeket kerestük fel. Utunk első állomása Gorizia, az I. világháború idején a Monarchiához tartozó 30 ezres város volt. Az ellenséges csapatok a közeli Collio-dombokon és a Karszton küzdöttek egymással.  Az I. világháborús múzeum az isonzói csaták emlékét idézi. A helyiek egy lelkes csoportja gyűjti az emlékeket, és mutatja be az érdeklődőknek, így nekünk is. Az idegenvezetés németül zajlott, több tanulónk örömmel konstatálta, hogy szinte mindent jól megértett, de a „kezdő németesek” is figyelmesen hallgatták az előadást. Hihetetlen élmény, és testközelbe hozza a történelemórán tanultakat a lövészárkokban, a bunkerekben való tartózkodás is. A száz évvel ezelőtt használt fegyverek, lőszerek, a katonák használati tárgyai, a fotókiállítás szintén. 

Délután Triesztbe mentünk, ahol városnézésen vettünk részt a Monarchia legnagyobb kikötőjeként is ismert városban. Nagyon szép a főtér, a görög-keleti templom és a tengerparti sétány.

 5. nap: Piran - Koper – Umag

Reggelit az Adriai-tengerhez utaztunk, a szlovén tengerpart leghangulatosabb városkájába, Piranba látogattunk. Óvárosa csak gyalog járható be. Megtekinthettük a belső kikötőt, a központi teret, melyet számos érdekes, szép épület és szűk utca ölel körbe. A középkori városfal kapuin belül rendkívül kellemes olaszos hangulatú belvárost találunk. A Szt. György-templom teraszáról csodás panoráma tárult elénk.  A végtelennek tűnő tenger látványa nagy élmény mindenkinek, tanulóink is elámultak szépségétől. Majd Szlovénia legjelentősebb kikötővárosába, Koperbe mentünk, ahol megismerkedhettünk a hangulatos kisváros szépségeivel, régi épületeivel. Ezt követően Umag közkedvelt nyaralóhelyére utaztunk, ahol egy rövid fürdőzésre is volt lehetőség.

 6. nap: Maribor - Nagykanizsa – Szolnok

Reggel Mariborba, Szlovénia második legnagyobb városába utaztunk. Városnézésünk során megtekintettük a Dráva-partján lévő 400 éves szőlőtőkét, a főteret, a városházát, a székesegyházat. Innen már egyenesen hazautaztunk Szolnokra, a buszon egy tanulónk önállóan összefoglalta a legemlékezetesebb élményeket, és - mindannyiunk számára meglepetésszerűen - megkérte társait, hogy búcsúzóul énekeljük el együtt azt az I. világháborús dalt, amelyet az úton tanultunk: „Kimegyek a doberdói mezőre...” Az idegenvezetőnk meghatódva hallgatta, hiszen ez is jelezte, hogy érzékeny, érdeklődő tanulóink mennyire nyitottak voltak a hallott, látott ismeretekre, információkra.

 A tanulmányút a tanulói és szülői visszajelzések alapján is hasznosnak, eredményes és sikeresnek mondható.

 Kocsis Edit


 

Képtár