A Gyermekváros utcai tagintézményt képviselve vettünk részt az „Évszázadok öröksége - Magyarország a reformkor, a forradalom és szabadságharc idején (1825–1849)” országos művelődéstörténeti versenyen, amelyen hetedik helyezést értünk el.
A versenyre kollégiumi csoportvezető tanárunk hívta fel a figyelmünket, és – mivel szeretjük magunkat versenyhelyzetben (is) kipróbálni – nem kellett sokat győzködni bennünket. Döntésünket megalapozta, hogy éppen Magyarország XIX. századi történelmét tanuljuk a Varga Katalin Gimnáziumban, emellett Szolnok gazdag és jelentős történelmi eseményekkel rendelkezik a reformkorból, az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc időszakából.
A verseny az Oktatási Hivatal kiírásában valósult meg, négy fordulóval, amelyek egyre nehezebbek lettek fordulóról fordulóra, illetve egyre inkább „megdolgoztatták” a kreativitásunkat.
Az első fordulóban egy 100 pontos online történelmi tesztet kellett megoldanunk időkorlátos kiírásban. A sok és nehéz feladatra összesen három óránk volt, de az idő lejárta előtt öt perccel sikeresen feltöltöttük a megadott weboldalra.
A második forduló két részből állt: egy 10-15 oldalas, helytörténeti (a forradalomhoz és szabadságharchoz kapcsolódó) témájú kutatómunkáról kellett írnunk, illetve egy kisfilmet kellett fogatnunk valamilyen, ugyancsak a településsel kapcsolatos XIX. századi témáról. Dolgozatunk és kisfilmünk témája is az 1849. március 5-én lezajlott úgynevezett „második szolnoki ütközetre” esett. A dolgunkat megkönnyítette, hogy – még a járvány kitörése előtt – megrendezték a Tisza-parton a hagyományőrző szolnoki csatát, így a kisfilmet élőben tudtuk leforgatni.
A harmadik forduló már igencsak megkívánta a kreativitásunk „megcsillantását”, hiszen egy időutazásra kellett „elvinnünk” a zsűrit a XIX. század Budapestjére. Ehhez forgatókönyvet kellett írnunk, illetve egy történelmileg hiteles magyarázatokkal ellátott, eredeti felvételekből összeállított fotóalbumot kellett megalkotnunk.
A negyedik, utolsó forduló volt a legnehezebb, ahol két lehetőség közül választhattunk: vagy filmes jelenetet készítünk az 1849. március 30-án Egerben tartott haditanácsról, vagy megjelenítjük az országgyűlés 1849. április 13-ai ülésnapját, amikor a két ház együttesen vitatta meg Kossuthnak a Habsburg-ház trónfosztására tett javaslatát. Döntésünk az utóbbira esett, bár helyzetünket nagyon megnehezítette, hogy már csak online tudtuk egymással tartani a kapcsolatot.
Végül, minden feladatot teljesítve, a „Kinderstadt” nevet viselő csapatunk a tisztes VII. helyezést érte el ezen a nehéz országos versenyen. Bíztunk ugyan a jobb szereplésben, de úgy gondoljuk, hogy a feladatok megoldása gazdagította ismereteinket, illetve „versenytapasztalataink” tárházát is gyarapíthattuk. Szeretnénk megköszönni Raskó Gábor tanár úr fáradhatatlan segítségnyújtását a felkészülésben és a feladatmegoldásban.
Bártfai Petra, Gál Laura Ada, Tóth Tünde
|