A Szolnok Városi Kollégium két tagintézménye – a Bán úti és a Gyermekváros úti – csatlakozott idén közös programmal a Magyar Szabadidősport Szövetség felhívására a Világ Gyalogló Nap rendezvénysorozatához. A kiírás szerint teljesítettük a célt: gyaloglással, testmozgással kötöttük össze egy helyi jellegű nevezetesség felkeresését. Ez nem volt más, mint az idén nyáron megnyílt Szolnoki Vasúti Almárium, illetve a vasúti irányítótoronyban folyó munka megtekintése. Kondor Balázs, a MÁV szolnoki forgalmi csomópont vezetője élmény- és információgazdag, szakszerű vezetést biztosított számunkra. Az élményözön a hatemeletes torony irányítótornyába való felgyaloglással kezdődött, amit egy „földalatti túra”, pontosabban a poggyászalagúton – és 33 sínpár alatt – való áthaladás előzött meg. A sejtelmes félhomályból kilépve már a torony megmászása következett. Odafent hatan dolgoztak, élükön a főrendelkezővel. Kardos Krisztofer bevallottan kedveli a vasutat, fejből tudja a fővonalak állomásneveit – amiről tanúbizonyságot is tett –, ezért kivételes lehetőséget kapott: egy éppen tolatásra váró tehervonat Szolnokon áthaladó útvonalát állíthatta be a vágányrengetegben a váltóállító szerkezeten. Segítséget természetesen kapott, mivel hivatalosan csak érettségi és két szigorú hatósági vizsga után tölthető be ez a nagy felelősséggel járó munkakör. Ezután
következett a várócsarnokban elhelyezett
Szolnoki Vasúti Almárium - Távirda, Forgalmi
iroda, Személypénztár, Utasellátó -
megtekintése. A múzeum Kondor úr
magángyűjteményéből nőtt ki. Az egykori
utasellátós büfé az után gyártott csokikkal, a
80 éves jegykiadó fülke, a múlt század harmincas
éveiből való forgalmi iroda, az 1950-1960-as
évekből való, ma is működő távirdagép, ami nem
betűkkel, hanem lyukszalagon küldte az üzenetet,
ámulatba ejtette a kollégistákat. Miként a MÁV
korabeli belső utasításait tartalmazó almárium,
az 1963-as monstrum, ami nem más, mint egy
biztosító berendezés, és a fogas, amin egy
1914-es sapka, egy 1921-es zubbony lóg, no meg a
kéregjegyek, amelyek pár éve még mindig
forgalomban voltak. A program a Városi Kollégium
Diákszövetsége támogatásával valósult meg. Csirke József |